ماشاء الله تبارك الله ماشاء الله لاقوة الا بالله , اللهم اني اسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
" قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ *مِن شَرِّ مَا خَلَقَ * وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ * وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ * وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ". صدق الله العظيم
الساده الاعضاء و زوار منتديات المهندسين العرب الكرام , , مشاهده القنوات الفضائيه بدون كارت مخالف للقوانين والمنتدى للغرض التعليمى فقط

Press Here To Hidden Advertise.:: إعلانات منتديات المهندسين العرب لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم الشكاوي ::.

IPTV Reseller

لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى لطلب الاعلان عمل موضوع بقسم طلبات الاعلانات اسفل المنتدى

Powerd By : Mohandsen.com

العودة   المهندسين العرب > اسلاميات ( حبا في رسول الله ) > المنتدي الاسلامي

قديم 8/11/2010, 11:19 AM
الصورة الرمزية مدحت الجزيرة

مدحت الجزيرة
كبار الشخصيات

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  مدحت الجزيرة غير متصل  
الملف الشخصي
العمـر :
الـجنـس :
الدولـة :
المشاركـات : 14,258 [+]
آخــر تواجـد : ()
عدد الـنقـاط : 33515
قوة التـرشيـح : مدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لها
new اللهم تُب علينا وارحمنا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله وصلاة وسلاما على عباده الذين اصطفى

يا جماعه يعنى لما الواحد يجى يكلم شاب من الشباب يقوله احنا هنفوق امتى ؟ هنفوق امتى من الغيبوبه اللى احنا فيها ؟ هنستعد امتى لأول ليله من ليالى القبر ؟ حد فكر فى الموضوع ده قبل كده ؟ هنفوق امتى هنفرح ربنا بتوبتنا الصادقه امتى ؟ هنشيل اشواك المعاصى اللى غارزه فى قلوبنا امتى؟ تلاقى الشاب ممكن عينيه تدمع وتلاقى وشه يحمر وتلاقيه يقولك ياااااااااااه ده انا دا انا كل ما شوف واحد صاحبى التزم كل ما اسمع عن الجنه والنار كل ما اسمع شريط او درس بيفوقنى و بيذكرنى بربنا ولقاء ربنا بحس ان انا مخنوق بحس ان انا بعيد اوى عن ربنا سبحانه وتعالى

بحس ان انا حياتى لسه ملهاش معنى انا نفسى والله نفسى بحس ان اننا عايز اتوب عايز اسيب عايز اقرب من ربنا عايز بسمش قادر عايز وحاولت قبل كده بس كل اما اجى احاول نفسى تغلبنى كل اما اجى احاول انهزم قدام شهواتى حاولت قبل كده وقلت خلاص هسيب السجاير مش هرجعلها تانى يوم اتنين تلاته اسبوع اتنين خلاص يارب رجعتلك يارب نزلت ركبت مع اصحابى تانى فى العربيه اللى على يمينى مسك سيجاره واللى على شمالى مسك سيجاره قعدت نص ساعه بينهم مخنوق بقاوم بكل قوتى فى الاخر

لاقيت نفسى بمد ايدى بختف سيجاره من ايد واحد منهم ورجعت للسجاير تانى قلت هسيب البنات خلاص خلاص نزلت النادى انا هقعد لوحدى مش هكلم حد مش هقع ابدا تانى شويه لاقيت نفسى زهقت قلت طب انزل طب اتمشى كده فى المشايه بتمشى لقيتهم انا بنفسى اللى رحت كلمتهم تانى يااااااااه دا انا عايز ربنا اوى والله العظيم بس مش قادر عايز بس مش قادر دا احنا يا جماعه دا احنا معظمنا بينتمى للنوع ده اللى نفسه يقرب من ربنا اللى عايش معذب لانه بيعصى ربنا بس مهوش قادر وخايف لو رجع لربنا ما يثبتش على طريق ربنا سبحانه وتعالى

انت عارف النوع ده ربنا سبحانه وتعالى نزله سورة كامله فى القرآن سورة من السور اللى بنقراها كتير جدا بنقراها مرارا فى صلاة المغرب والعشا والفجر تتصور ربنا سماه ايه عارف ربنا سمانى وسماك ايه ( النفس اللوامه ) فى سورة القيامه يا جماعه الناس اللى عايشه فى غيبوبه لسه وعايزه صدمات كهربائيه تفوقها من الغيبوبه اللى هى فيها اربع صدمات كهربائيه فى سورة القيامه
قال تعالى : "لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ " لا أقسم دا قسم مش مش قسم

قسم بس لا دى لان ربنا غضبان غضبان ليه يارب ايه اللى غضب ربنا يا جماعه؟ معاصينا؟ ولا غفلتنا ؟ ؤولا مكبرتنا ؟ ولا ادعائنا ان احنا ما بنعصيهوش واحنا بنعصيه ليل نهار ؟ لا أقسم بيوم القيامه اول كلمه كده يارب يوم القيامه يوم القيامه اللى الرسول قال عليه عليه الصلاة والسلام " انه ما من صاحب ذهب ولا فضه " مفيش واحد ربنا اداله دهب و فضه مخرجش حقها . " الا ويأتى يوم القيامه فتصفح له صفائح من نار ويحمى عليها فى نار جهنم ثم يكوى به جبينه وجبهته وجنبه

اسمع يا أخى بالله عليك اسمعى كلما بردت احمى عليها فى نار جهنم خمسين الف سنه " اله انا بقول الحديث ده ليه انا بقوله علشان نصدق ان فى ناس هتاخد الخمسين الف سنه عذاب الرسول بيقولك ايه " لا يأتينى الناس بالاعمال وتأتونى بالدنيا " ميجيش شاب زيه زيك بدروس وشرايط ودعوه وقيام تهجد وقرآن وصحبه صالحه وتيجى انت بأيه تيجى بالمعاصى والشهوات والذنوب على كتفك لا يأتينى الناس بالاعمال وتأتونى بالشهوات .

" وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ " النفس المذبذبه اللى سطر ابيض وسطر اسود اللى مره تعصى ومره تطيع اللى شويه هنا وشويه هنا النفس اللوامه اللى عايزه ترجع لربنا بس مش قادره تسيب المعصيه مشهد لا انساه ابد ( احد الشباب الله يرحمه كان توفى فنزلت الكليه بتاعته علشان اعرف المكان بتاع الدفنه فين لاقيت الاعلان متعلق فى الكليه ولاقيت اصحابه تحت الاعلان قاعدين البنات والولاد يجروا ويلعبوا مع بعض انا قعدت ابص كده مذهول ياربى هما مش زعلانين لا زعلانين يا جماعه امال ايه مش قادرين يسيبوا المعصيه بقت عبوديه بقوا مستعبدين مش عارفين يسيبوها )النفس اللوامه النفس المعذبه اللى جواها خير وجواها شهوه يجى يعمل الطاعه مش قادر انا عايز ارجع للدنيا تانى يجى يروح للمعصيه مش قادر انا نفسى ارجع لربنا تانى معذب وهو بيطيع ومعذب وهو مذنب معذب وهو بيصلى التراويح ومعذب وهو قاعد على القهوه ليه لانه مهوش كله لربنا النفس اللوامه النفس العاجزه يا جماعه مش قادر اه مش قادر طب تقدر على عذاب النار؟ لا مقدرش. طب تقدر على مقامع الملائكه ؟ لا مقدرش . طب تقدر على عذاب القبر اللى لو سمعنا صوته الوقتى الانس والجن هيموتوا من صوت استغاثات اللى بيعذبوا بس ؟ لا مقدرش . طب سيب مش قادر اذا كنت مش قادر على نفسك هتقدر على عذاب يوم القيامه ازاى ولا اقسم بالنفس اللوامه .

اللهم قنا عذاب النار

فلا مفر منك الا اليك

سبحانك تُحيى وتُميت

وانت على كل شىْ قدير
قديم 8/11/2010, 02:05 PM   رقم المشاركة : ( 2 )
ahmed_yossre
مـهـند س مـاسـي

الصورة الرمزية ahmed_yossre

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة : الاسكندريه
آخر تواجـد : ()
قوة الترشيـح : ahmed_yossre القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاahmed_yossre القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاahmed_yossre القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاahmed_yossre القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاahmed_yossre القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاahmed_yossre القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاahmed_yossre القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاahmed_yossre القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاahmed_yossre القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاahmed_yossre القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاahmed_yossre القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لها

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ahmed_yossre غير متصل

افتراضي رد: اللهم تُب علينا وارحمنا

جزاك الله خيرا اخى الكريم
توقيع » ahmed_yossre

قديم 8/11/2010, 03:43 PM   رقم المشاركة : ( 3 )
helmy40
كبار الشخصيات

الصورة الرمزية helmy40

الملف الشخصي
العمـر : 70
الجنـس :
الدولـة :
قوة الترشيـح : helmy40 القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاhelmy40 القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاhelmy40 القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاhelmy40 القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاhelmy40 القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاhelmy40 القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاhelmy40 القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاhelmy40 القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاhelmy40 القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاhelmy40 القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهاhelmy40 القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لها

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

helmy40 غير متصل

لك كل الشكر والتقدير وكل عام وانتم بخير
قديم 9/11/2010, 09:47 AM   رقم المشاركة : ( 4 )
مدحت الجزيرة
كبار الشخصيات

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
قوة الترشيـح : مدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لها

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مدحت الجزيرة غير متصل

اشكر لكما مروركم الكريم

لكما تحيتى
قديم 9/11/2010, 07:02 PM   رقم المشاركة : ( 5 )
hassan86
نـجـم نـجـوم المهندسين العرب

الصورة الرمزية hassan86

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
قوة الترشيـح : hassan86 يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

hassan86 غير متصل

بارك الله فيك أخي الكريم
وجزاك ألف خير
توقيع » hassan86

قديم 12/11/2010, 09:50 AM   رقم المشاركة : ( 6 )
مدحت الجزيرة
كبار الشخصيات

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
قوة الترشيـح : مدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لهامدحت الجزيرة القمة دائما للمتميزين اتمناها لك اسعي ايضا لها

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مدحت الجزيرة غير متصل

شكرا وكل عام وانت طيب