قديم 6/7/2009, 12:28 AM   رقم المشاركة : ( 24 )
جميل2000
مـهـند س مـجـتهد

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة : اسيوط
آخر تواجـد : ()
قوة الترشيـح : جميل2000 يستاهل التميزجميل2000 يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

جميل2000 غير متصل

Exclamation رد: شهرزاد وديك البرابر

(17)

وصلت إلى منزل شهرزاد وأنا أنوء بأثقل الأعباء النفسية ، عجبا كيف أنقلب كل ماحلمت به إلى النقيض تماما ؟ كنت أظن أن هذا البيت سيكون عش السعادة الهادئ ، كنت أتخيل أننى سأتى لأنهل من نبع المتعة الصافية بدون قيد أو التزام .. فهل كان حلمى زائفا ؟
طرقت الباب فجاوبنى صوت شهرزاد مستفسرا و سرعان مافتح الباب عندما عرفت أننى الطارق
بمجرد دخولى أولتنى ظهرها متصنعة الغضب ولكنه ذلك النوع من الغضب الذى يكون داعيا لا رافضا مشتاقا لا زاهدا ، دلنى على ذلك أنها فى أجمل الثياب وأبهى الزينة و عطرها المدغدغ ينتشر حولها
قلت بغضب
..... ممكن أفهم إيه اللى حصل
..... حصل إنك سايبنى لوحدى وعايش حياتك مع مراتك
..... أظن إحنا متفقين على كده احنا متجوزين مسيار وحنتقابل يوم فى الاسبوع
..... لا إسمع انا سألت عن كل حاجه المسيار مش معناه انك تيجى لما يجيلك مزاجك وخلاص ، المسيار معناه تنازل عن الحق فى المسكن والنفقة لكن الباقى لازم يكون فيه عدل بين الزوجتين
..... يعنى إيه
..... يعنى حق الفراش يكون بالتساوى
صرخت هلعا
..... فراش !!!!!! فراش إيه تانى
...... أيوه ليله عندى وليله عندها
...... نعم ؟ لا أنا مقدرش على كده
..... ولما أنت ما تقدرش بتتجوز تانى ليه
...... انا أقصد إنى مقدرش اسيب البيت يوم ويوم وآجى أبات هنا
...... يعنى عايز تحرمنى من حقوقى
....... إحنا ما اتفقناش على كده
...... و أنا مش حرضى بغير كده
قلت بحسم
.... الموضوع مش قابل للمناقشة قلتلك مقدرش
.... و أنا كمان مقدرش خلاص كفاية لحد كده
.... يعنى إيه
فجأة أجهشت بالبكاء وقالت
..... أنا اللى رخصت نفسى وغلطت لما قبلت الفكرة دى ، قٌبلت إنى أكون واحده بديله لراجل بيزهق يوم ولا أثنين من مراته ويجى يفرفش شويه ويرمينى بعد كده ، انت فاهم غلط يا استاذ فاهم إن الست اللى بتتجوز مسيار مش عايزه غير واحد يبات عندها كأنها مش إنسانه محتاجه اللى يكلمها ويحس بيها
أحسست بغصة مؤلمة ولكنى لم أجد ما أقول ، فواصلت كلامها
..... إسمع زى ما دخلنا بالمعروف نفترق بالمعروف
كم من الصعب أن اصف إحساسى كانت كلمتها كطوق نجاة ولكن يصحبه صفعة مؤلمة ، فمن ناحية ستنتهى تلك المشكلة التى أوقعت نفسى فيها وفى نفس الوقت تسببت فى تعاسة إنسانه و أورثتها تجربة حزينة
ظللت صامتا مبهوتا ثم استجمعت نفسى وقلت
.... ليه بس كده ليه ما نكملش بطريقتى
.... لا ما تضحكش على نفسك وعليه اكتر من كده خلاص إنت أخذت اللى إنت عايزه و شفت كام يوم حلوين كلها ايام وتنسى كل حاجه وتتمنى لو كان اللى حصل ما حصلش وحتكون فى منتهى السعاده انى اختفيت وفضلت انت مع مراتك وولادك وما نقصشى عليك حاجه
... بس أنا
.... كفايه لو سمحت أنا بطلق نفسى منك ومن فضلك طلقنى حالا
.... انا
....لو سمحت اعتقد احنا ناس محترمين وياريت ننهى العلاقة باحترام وحالا من فضلك
ألقيت يمين الطلاق و أستدرت خارجا من العش الموعود
ركبت سيارتى و انا أحس أننى قد إرتكبت سلسلة من الخطايا ، كل ما فعلته كان بدافع من الرغبات المجنونة التى الغت عقلى ، كيف عرضت إستقرارى و أمانى لهذه التجربة ، كان من الممكن ان افقد زوجتى و أولادى وتسببت فى جرح إنسانه أخرى لم يكن لدى ما أقدمه لها أبدا
كيف تخيلت ان الزواج من الممكن ان يكون متعة عابرة دون اى التزام
كيف تصورت اننى من الممكن ان اعيش حياتين مختلفتين وان اخفى ذلك عن زوجتى واولادى
لازلت أحسبالإلم لما فعلته ولكن الألم سيزول قريبا ويبقى شعور بالارتياح مصحوب دوما بإحساس يالخجل مما فعلت ، لقد أوشكت أن أدمر كل حياتى بنزوة شيطانية ....فهل وعيت الدرس ؟

( يتبع )