المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدى صيانة الرسيفرات العام (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=1108)
-   -   طلب استفسار عن بعض الاشياء فى الباور (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=703321)

حسنى ايمن 26/6/2015 06:56 PM

رد: طلب استفسار عن بعض الاشياء فى الباور

ربنا يبارك فيك ------سؤالى عن الرامة اية عيوبها او سبب تلفها وياريت لو لها قياس

mohamed elsafory 26/6/2015 07:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسنى ايمن (المشاركة 4451366)
ربنا يبارك فيك ------سؤالى عن الرامة اية عيوبها او سبب تلفها وياريت لو لها قياس

ياغالي الرامه ليس لها قياس وصعب تلفها ولاكن عند عرض مشكلت الجهاز وقتها نقولك اذا كان العيب في ايه بالظبط

محمد هيكل 27/6/2015 12:55 PM

ما شاء الله
ربنا يزيدك من العلم
جزاك الله كل خير

mohamed elsafory 27/6/2015 04:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد هيكل (المشاركة 4451543)
ما شاء الله
ربنا يزيدك من العلم
جزاك الله كل خير

شكرا لك اخي

حسنى ايمن 27/6/2015 06:32 PM

السلام عليك اخى محمد المحترم -----اشكرك شكرا جزيلا على صبرك وتحملك لهذة الاسئلة الكثيرة وبارك الله فيك يارب ----مالمسؤل عن ان اللمبة الحمراء تنور وتطفى باستمراء فى الباور وليس البوردة وجزاك الله خيرا

mohamed elsafory 27/6/2015 06:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسنى ايمن (المشاركة 4451662)
السلام عليك اخى محمد المحترم -----اشكرك شكرا جزيلا على صبرك وتحملك لهذة الاسئلة الكثيرة وبارك الله فيك يارب ----مالمسؤل عن ان اللمبة الحمراء تنور وتطفى باستمراء فى الباور وليس البوردة وجزاك الله خيرا

بالنسبه لمشكله اللمبه الحمره انها بتنور وتطفي لو بالنسبه للباور المشكله موجوده في المرحله الي مابعد الشوبر يعني من ناحيه مكثفات وخاصا مكثفات 1000/16اومكثفات 1000/10 وايضا بتبقي مشكله سليكونات وخاصا السليكون الكبير وعلي العموم لما بيكون الجهاز عامل كده اول حاجه نعملها نجرب دائره باور اخري لو الجهاز اشتغل تما بكده يبقي الحل في تغير القطع الي قلتلك عليها ولا شيئ غير ذالك

حسنى ايمن 27/6/2015 07:29 PM

عملت اللى حضرتك قولت علية ومازالت المشكلة ----طبعا انا جربت باور جديد واشتغل

mohamed elsafory 27/6/2015 07:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسنى ايمن (المشاركة 4451689)
عملت اللى حضرتك قولت علية ومازالت المشكلة ----طبعا انا جربت باور جديد واشتغل

طيب طالما في عندك مشكله يبقي قول نوع الجهاز بقي ع شان نعرف نساعد صع ومبدايا جهاز عن جهاز يفرق فاهمني يعني مش كل دوائر الباور مثل بعض بس قول نوع الجهاز وارفع صوره للباور وانا هقولك العيب فين

حسنى ايمن 27/6/2015 07:40 PM

الجهاز هو سمارت سات معالج على جربت علية باور اخر واشتغل

mohamed elsafory 27/6/2015 10:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسنى ايمن (المشاركة 4451697)
الجهاز هو سمارت سات معالج على جربت علية باور اخر واشتغل

راجع علي مكثفات 1000 ميكروكلها وسيلكون خط 3.3 والثايرستور
وبرده غير سليكونات خرج الشوبر كلها ولو هتتعبك الدائره غيرها وهيه رخيصه الثمن انما لو عايز تصلح القديمه يبقي هنصلحها واحده واحده مع بعض

حسنى ايمن 28/6/2015 12:31 AM

استاذى الحبيب والعزيز الاستاذ محمد انا مايهمنيش ثمن الباور اللى يهمنى اعرف اصلح الباور فقط وانا غيرت كل السليكونات ومنها خط 3.3 وغيرت مكثفات 1000 ميكرو ومكثف الصغير 47/50 والمكثف الكبير ونفس المشكلة

mohamed elsafory 28/6/2015 01:01 AM

طيب انا عايزك تكتب خوارج الباور كلها

حسنى ايمن 28/6/2015 01:30 AM

انا اسف يأستاذ محمد انا زهقت غيرت كل شئ ونفس المشكلة لذلك رميتها من زهقى وانا شاكر جدا على تعبك معايا وعلى تحملك لكل اسألتى وبارك الله فى امثالك يارب

mohamed elsafory 28/6/2015 01:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسنى ايمن (المشاركة 4451867)
انا اسف يأستاذ محمد انا زهقت غيرت كل شئ ونفس المشكلة لذلك رميتها من زهقى وانا شاكر جدا على تعبك معايا وعلى تحملك لكل اسألتى وبارك الله فى امثالك يارب

حبيبي انا والله مش متاخر عليك في حاجه وانا تحت امرك في اي حاجه بس المشكله الي انتا فيها بتبقي ليه حلول معينه لو فشلت بيتم تغير الباور علي شان هوة صيني فاهم انما لو جهاز نظيف ودائره الباور غاليه او الاصليه او الباور الكبير وبها مثلا مقومات طبع وخلافه دي فعلا الي تتعب فيها وبرده انا معاك في اي شيئ وفي اي وقت

حسنى ايمن 29/6/2015 03:15 PM

اخى الحبيب الاستاذ محمد المحترم بمعنى الكلمة لى سؤال اولا رمضان كريم ثانيا اريد اعرف سبب ان الاى سى بتاع الباور بيضرب ياريت بالشرح لان دة حصل معايا اكثر من مرة وبارك الله فيك وفى امثالك

الساعة الآن 02:53 AM