المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   قسم الصيانه والهارد وير والمشاكل والحلول لاجهزه كيوماكس (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=582)
-   -   الحل ياريت يا مهندسين (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=598732)

وليد حلمى صديق 29/12/2012 08:46 PM

الحل ياريت يا مهندسين

السلام عليكم اولا
ندخل فى الموضوع
انا جبت جهاز كيو ماكس ام اس تى 999 فيرجن 2 البرتقالى
وسافرت بره مصر والجهاز شغال تمام وبيفتح المشفر واتعرف على النت بكل سهولة وكله تمام الحمد لله
وبعدين من اسبوعين تقريبا الجهاز تقل كده وهنج تهنيجه غريبه ووقف على صورة فى احد القنوات
قومت اغلقته وشغلته اشتغل
الحمد لله
وبعدين لاقيت معظم القنوات مش شغاله من القنوات المفتوحه غيرت السلك بتاع الدش بردو مفيش فايده
المهم قولت ابحث تانى عنهم الحمد لله بعضهم رجع اشتغل
قولت انزل ملف قنوات جاهز ومرتب
وهنا الصدمه الكبرى الجهاز وقف تماما ومفيش اى استجابة للريموت ولا المفاتيح وجايب رقم 119
حاولت اشوف منتديات كتير محدش فادنى ومفيش حد هنا فى البلد الى انا فيها عارف فيه حاجه وروحت اشتريت وصله للكمبيوتر والريسفر ونزلت كام لودر وسوفت من النت بس للاسف اللودر مش بيحمل لا استجابة من الريسيفر
هو جايب لمبة حمرا فقط بس لما بيفتح بتنور شويه وبعدين تطفى ارجوك يا مشرف شوف حل جزاك الله خير

احمد المصرى 74 29/12/2012 09:49 PM

رد: الحل ياريت يا مهندسين

2 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد حلمى صديق (المشاركة 4002402)
السلام عليكم اولا
ندخل فى الموضوع
انا جبت جهاز كيو ماكس ام اس تى 999 فيرجن 2 البرتقالى
وسافرت بره مصر والجهاز شغال تمام وبيفتح المشفر واتعرف على النت بكل سهولة وكله تمام الحمد لله
وبعدين من اسبوعين تقريبا الجهاز تقل كده وهنج تهنيجه غريبه ووقف على صورة فى احد القنوات
قومت اغلقته وشغلته اشتغل
الحمد لله
وبعدين لاقيت معظم القنوات مش شغاله من القنوات المفتوحه غيرت السلك بتاع الدش بردو مفيش فايده
المهم قولت ابحث تانى عنهم الحمد لله بعضهم رجع اشتغل
قولت انزل ملف قنوات جاهز ومرتب
وهنا الصدمه الكبرى الجهاز وقف تماما ومفيش اى استجابة للريموت ولا المفاتيح وجايب رقم 119
حاولت اشوف منتديات كتير محدش فادنى ومفيش حد هنا فى البلد الى انا فيها عارف فيه حاجه وروحت اشتريت وصله للكمبيوتر والريسفر ونزلت كام لودر وسوفت من النت بس للاسف اللودر مش بيحمل لا استجابة من الريسيفر
هو جايب لمبة حمرا فقط بس لما بيفتح بتنور شويه وبعدين تطفى ارجوك يا مشرف شوف حل جزاك الله خير

اخى الغالى الحل بسيط عليك بتبويت جهازك وتخلى الجهاز يكتب بوت

اطفى الجهاز وانته حاطت الفيشة فى الكهرباء

وافتح الجهاز من البور الخلفى وانته ضاغط على زرار الاستاندباى

الى ان يكتب بوت وحمل السوفت المرفق باللودر المرفق واترك الجهاز الى ان يكتب end

ومتابع معاك

امام احمد 29/12/2012 09:56 PM

متابعة رائعة حبيبى

احمد المصرى 74 30/12/2012 08:14 PM

منتظرين رد العضو

وليد حلمى صديق 1/1/2013 06:23 PM

آسف على التأخير يا مهندس بس الريسيفر مش عايز يقبل اللودر ولا السوفت ايه الحل يا مهندس

وليد حلمى صديق 1/1/2013 06:49 PM

الريسفير q max mst _ 999 v2 كلمة v2 ليست داخل مربع العلبة برتقالى والريسيفر فضى والريمةت اسود جزاك الله خيرا ياريت الرد يا مهندس

وليد حلمى صديق 2/1/2013 06:11 AM

ياريت يا مهندس تعرفنى اسم الجهاز ايه عشان لما ابحث على سوفت ولا لودر له وجزاك الله عنا الف خير

نزار هانى 2/1/2013 08:21 PM

2 مرفق
اخى بوت الجهاز وحمل له الملفات بالترتيب
1وبعد النهاء حمل2

وليد حلمى صديق 4/1/2013 11:41 AM

احمل ازاى جزاك الله خير من غير لودر الملفات كلها سوفت بدون لودر معلش انا اسف للاطالة

رامي تاج 4/1/2013 05:45 PM

اخي الكريم انا معي نفس الجهاز والمشكلة انه اخد ملف قنوات غلط وكاتب علي الشاشة 0103
جربت الملفين الاول والثاني وللاسف لا يقراو علي اللودر المرفق اعلي الصفحة
ارجو الافادة

رامي تاج 4/1/2013 05:59 PM

حملت السوفت الاول وخلي الجهاز جاب 0114 بدل من 0103

نزار هانى 5/1/2013 07:25 PM

1 مرفق
اللودر المستخدم
ويرجى تجربه لودر الدرجوان

الساعة الآن 10:49 PM