المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدي كيفيه تركيب الدش وصيانته (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=202)
-   -   ان شاء الله انا جاهز لاى استفسار لتركيب وصيانه الدش (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=257042)

الامير بسيونى 25/5/2009 09:43 PM

ان شاء الله انا جاهز لاى استفسار لتركيب وصيانه الدش

ان شاء الله انا جاهز لاى استفسار لتركيب وصيانه الدش مع ستالايت سات محدش هيغلب ابدا ان شاء الله

eslam78 25/5/2009 10:25 PM

رد: ان شاء الله انا جاهز لاى استفسار لتركيب وصيانه الدش

الف شكر على المبادرة الطيبة ولي سؤال

قرأت على احد الموقع عن امكانية استقبال قمر سيريوس مع قمر w3 على نفس الاقط أي بعدسة واحدة

هل هذا ممكن

وشكرا مقدما

الامير بسيونى 27/5/2009 03:26 PM

ممكن بس فى مشكله فى الاشارات ضعيفه الاحسن تركب طبق 125 بريفكس ويكون على مسطرة زى بتاعت اغابى وشكرا

mohammed fathi 27/5/2009 04:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الامير بسيونى (المشاركة 1846496)
ممكن بس فى مشكله فى الاشارات ضعيفه الاحسن تركب طبق 125 بريفكس ويكون على مسطرة زى بتاعت اغابى وشكرا

اخى مع احترامى للاخ الامير لايمكن استقبال القمرين بلاقط واحد لان السيروس بينه وبين اليوتلسات w3 -درجتين2 لان السيروس 5 شرق واليوتل 7 شرق متقاربين بس يوجد باقات ضعيفه على السيروس وفى حين استقبالهما سنفقد بعض الباقات من السيروس يتم ذالك فى حاله واحده فقط باستخدام لاقط معين وهو يستخدم لاستقبال الاقما ر القريبه فى حدود3درجات وهو الموضح فى الصوره المرفقه

الامير بسيونى 27/5/2009 04:49 PM

شكرا الى الاخ mohammed fathi
كبير مشرفي منتديات
التركيبات

لان الطبق 125 سم هيركب عدد 2 مسطرة واحده سيروس ووحده w3

mohammed fathi 27/5/2009 05:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الامير بسيونى (المشاركة 1846713)
شكرا الى الاخ mohammed fathi
كبير مشرفي منتديات
التركيبات

لان الطبق 125 سم هيركب عدد 2 مسطرة واحده سيروس ووحده w3

اخى العزيز الكلام واضح استقبال القمرين بلاقط واحده لا يمكن اخى اى بالاقط الى فى الصوره المرفقه

اما باستخدام مسطره الموضوع عادى جدا ويتم بتثبيت الطبق على السيروس وتركيب اليوتل على المسطره على ايدك الشمال وانته واقف اما الطبق ومواجه له او بالعكس بتثبيت الطبق على اليوتلسات w3 وتركيب السيروس على ايدك اليمين وانته واقف امام الطبق الامر ده طبيعى جدا اخى

herosat 27/5/2009 06:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed fathi (المشاركة 1846699)

اخى مع احترامى للاخ الامير لايمكن استقبال القمرين بلاقط واحد لان السيروس بينه وبين اليوتلسات w3 -درجتين2 لان السيروس 5 شرق واليوتل 7 شرق متقاربين بس يوجد باقات ضعيفه على السيروس وفى حين استقبالهما سنفقد بعض الباقات من السيروس يتم ذالك فى حاله واحده فقط باستخدام لاقط معين وهو يستخدم لاستقبال الاقما ر القريبه فى حدود3درجات وهو الموضح فى الصوره المرفقه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed fathi (المشاركة 1846805)
اخى العزيز الكلام واضح استقبال القمرين بلاقط واحده لا يمكن اخى اى بالاقط الى فى الصوره المرفقه

اما باستخدام مسطره الموضوع عادى جدا ويتم بتثبيت الطبق على السيروس وتركيب اليوتل على المسطره على ايدك الشمال وانته واقف اما الطبق ومواجه له او بالعكس بتثبيت الطبق على اليوتلسات w3 وتركيب السيروس على ايدك اليمين وانته واقف امام الطبق الامر ده طبيعى جدا اخى

طبعا مفيش كلام بعد كده اقدر اتكلم فيه

:mohndsen::mohndsen::mohndsen: mohammed fathi :mohndsen::mohndsen::mohndsen:

analeek 1/6/2009 08:29 PM

اخى الامير انا من الخرطوم و لدى طبق قطره(3.20م) ما هو عدد الاقمار التى يمكننى استقبالها بمسطرة و ما هى هذه الاقمار .. مع خالص شكرى.. انا فى انتظارك

wael2000 2/6/2009 10:20 AM

ممكن اعرف ازاى اركب العرب سات والنايل سات على طبق 100سم

محمد أبو فندى 2/6/2009 02:39 PM

تفضل اخى تقدر تركب النيل والعرب على طبق 100 سم

http://www.mohandsen.com/vb/showthread.php?t=233045

wael2000 2/6/2009 11:43 PM

هل ينفع ان يكون السنتر العرب سات وعلى يمين الطبق النايل ولا لابد ان يكون السنتر الاوروبى

mohammed fathi 3/6/2009 01:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael2000 (المشاركة 1863395)
هل ينفع ان يكون السنتر العرب سات وعلى يمين الطبق النايل ولا لابد ان يكون السنتر الاوروبى

اخى لابد ان يكون قمر السنتر هو الاوروبى النايل سات على ايدك اليمين على المسطره والعرب سات على ايدك الشمال على المسطره الاخرى وانته مواجه للطبق من الامام

herosat 3/6/2009 09:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed fathi (المشاركة 1863573)
اخى لابد ان يكون قمر السنتر هو الاوروبى النايل سات على ايدك اليمين على المسطره والعرب سات على ايدك الشمال على المسطره الاخرى وانته مواجه للطبق من الامام

تمام تسلم حبيبى محمد بارك الله فيك

ناصر ابو محمد 9/6/2009 12:49 AM

الف الف شكر يعطيك العافية

الساعة الآن 02:16 PM