قديم 23/6/2008, 05:35 AM   رقم المشاركة : ( 206 )
m_m_m_m
نجم مميز بالمهندسين العرب

الصورة الرمزية m_m_m_m

الملف الشخصي
العمـر :
الجنـس :
الدولـة :
آخر تواجـد : ()
قوة الترشيـح : m_m_m_m يستاهل التميز

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

m_m_m_m غير متصل

افتراضي رد: شرح تركيب شبكة دش مركزى

اخى الشكر لله وحده اللهم لك الحمد و الشكر
اخى اريد اولا ان تذكر لى طريقة تجميعك للريسفرات مع بعضها مجمع ايه مع ايه و مجمعهم على اسبيلتر و لا تاب و لا على المكبر على طول ياريت توضح طريقة تركيبك بذكر نوع الريسفر و ذكر قناة توليفه و ساحب منه صوره و لا محمل عليه صوره و لا واخد منه و محمل على ريسفر تانى و ايه هو نوع الريسفر الاخر و قناة توليفه و لا مقسمها باقات ياريت تكون دقيق عشان انا مش شايف شبكتك ؟
اخى انا ملاحظ انك ماشى فردى و بعدين زوجى و بعدي فردى ايه السبب ؟ ياريت تذكر لى قنوات توليف القنوات الارضيه فى مكان شبكتك ؟
اخى بالنسبه للبندات 29 و 31 و 50 و 54 و 57
البند29 قد تكون صورته ضعيفه بسبب ضغط ريسفرات الترومان عليه لانه بند قوى من البندات الاولى لايسقط بسهوله حتى لو كنت ساحب منه صوره و اريدك ان تتاكد من الافات و البنن جيدا بحيث لا يكون هناك افات مالصه و ليس هناك بنن نعمت و مداخلها وسعت
بالنسبه للبندات 31 و 50 انت تقول ان ان عليهم هناك ريجه و الريجه 3 انواع
اما ريجه بمعنى ان القناه ضعيفه و حلها اذا كنت ساحب منها صوره متسحبش و اذا كنت محملها على ريسفر تانى غير فى تجمعيتك عشان ترفعها و حملها على ريسفر اخر
و النوع الثانى من الريجه و هو بمعنى التداخل حيث تشعر ان قناه اخرى تمر خلف القناه و لكن بدرجه ليست كبيره و يكون السبب فى ذلك ريسفر او اكثر انت مدخله الصوره in و نطلق عليه فنى تركيب الشبكات مصطلح الرايش حيث ان هذا الريسفر قوى و يرفع القنوات التى تحملها عليه و يمكنك ان تستغله و تحمل عليه الريسفرات الموجوده فى البندات الاخيره هيرفعهالك و ستصبح صورتها جيده و بالنسبه لما يسببه من رايش عاوزك تحركه و تغير قناة توليفه و تحطه على قناة توليف بحيث يرمى الرايش بتاعه على اى قناة توليف انت مش محتاجها مثل قنوات توليف القنوات الارضيه وبالمناسبه خرجه بيكون ضعيف لاما تحمله على ريسفر تانى لاما تحطه فى البندات الاولى عشان صورته متضعفش
النوع الثالث من الريجه هو التداخل مثل قناة التوليف 50 هى قناة توليف القناه السادسه الارضيه و ربما يكون ارسالها ضعيف فى مكان شبكتك و لكن يظهر اثرها على هيئه ريجه فى ذلك البند بمعنى تداخل خفيف جدا
بالنسبه للبندات 54 و57 او البندات الاخيره عموما
نتيجه ان مكبر شبكتك ضعيف نسبيا و بتشتغل ب rg6 و مساحة شبكتك كبيره بيكون ده امر منطقى جدا و هيحدث بالتاكيد و الحل كالاتى عاوزك تضع اقوى ريسفرات عند ك فى البندات الاخيره و تحملها على ريسفرات تانيه متسحبش منها صوره و امامك خياران الاول تغير و تستغنى عن المكبر الالكاد 2 خرج و تجيب مكبر سنتر كبير عالى الديسبيل مثل التلفاز او الترياكس او الترى و شخصيا افضل الاخير و تجعل خطوطك الرئيسيه ب rg11 بدلا من rg6 و تاخد منه على قسام و منه توزع خطوطك الاساسيه و سلوك المشتركين فقط هى التى تكون rg6
و الخيار الثانى تبقى على الالكاد 2 خرج و تجمع قنواتك بحيث تصبح القنوات كلها رتم واحد و تعليه بحيث يصبح اعلى من النصف بحاجه بسيطه و تاخد منه خرج ب rg11 و تغير المكبر هيرشمان و تحط بداله مكبر الكاد 4 خرج او تلفاز 4 خرج و تعليه هو الاخر ليصبح صليبه تقريبا و تسحب منه خط بrg11 فى وسط شبكتك تقريبا تشوف الصوره عامله عليه ايه اذاكانت تمام يكون كده كل شىء تمام و تدخلها على مكبر ايضا اما تلفاز او الكاد 4 خرج تلك 3 مكبرات المتتاليه هي تكون بمقام جهاز واحد كبير ومنه توزع خطوطك للشبكه عموما اخى يمكنك ان تسحب اكثر من خط من التلفاز او الالكاد الثانى الى اجهزة مكبرات اخرى و بذلك يصبح لديك حوالى اربع اجهزه سنتر يمكنك ان توزع منهم لشبكتك الكبيره و الطريقه ناجحه و مجربه من قبلى و بذلك تستغنى عن المكبر الكبير
اخى اطمن زود قنواتك عادى ووصلهم ل24 قناه لن تسقط معك القنوات
ارجو ان اكون افادتك اخى