قديم 17/9/2011, 02:49 AM
الصورة الرمزية طارق الصعيدي10

طارق الصعيدي10
مـهـندس مـحـتـرف

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  طارق الصعيدي10 غير متصل  
الملف الشخصي
العمـر : 44
الـجنـس :
الدولـة : مصر .المنوفيه . تلا
المشاركـات : 1,097 [+]
آخــر تواجـد : ()
عدد الـنقـاط : 728
قوة التـرشيـح : طارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييمطارق الصعيدي10 يستحق التقييم
افتراضي من نوادر التركيبات تحت سلسلة فني تركيب دشات

من نوادر التركيبات تحت سلسلة فني تركيب دشات
عنوان يبدو جديد لكنة مفيد فمن نوادر التركيبات سنتعلم اشياء جميلة في مجال التركيبات واتمني ان يشارك الجميع بها ساحكي الان لكم بعض منها
الواقعة الاولي :
انا متعود اخذ ريسيفر معي اثناء عمل بمجال التركيبات وعدسة جديدة مجربها عندي بالمنزل وفي هذا اليوم جاءني تليفون الو مين انا مين معاي معاك فلان الفلاني المهندس طارق الصعيدي معي ايوة معاك اية مشكلتك مشكلتي الطبق وقع وحاول يعدلة واحد قال العدسة عاوزة تتغير ممكن تيجي تشوفة اوكية ساعة اكون عندكم وصلت طلعت علي السطح هاتوا التلفزيون طلعت الريسيفر بتاعي وسلك التست حاولت 5 دقائق مع الطبق مجتش الاشارة قمت غيرت العدسة اللي بالطبق بعستي لانهم قالوا انها مش سليمة لحد كدة تمام فتحت الريسيفر علي تردد الامبيسيهات 11938 وهات يلف ودوران لمدة ساعة طيب اجرب 11747 راسي ابدا ولحظي العاشر دخلت ايضا علي التردد الثالث وكان رأسي ودي المصية الكبري ان كل الترددات اللي بحثت بها عن النايل سات كانت راسي قلت اروح لقمر تاني كتبت 11747 افقي 27500 علشان القط 3 اقمار بهذا التردد يوروبيرد 9 او الاوربي او استرا 1 بمجرد لف الطبق لقط الاوربي دبي اية فية اية انزل للنايل سات تاني وانا مصمم علي الترددات الراسية ابدا قمت ضربت المفتاح بالشانطة وقلت للراجل لاول مرة من بداية عملي بتركيب الدش افشل ياحاج وفي اية النايل سات اللي الواحد المفروض لو رمي الطبق علي السطح يجيب صورة واسودت الدنيا في وجهي وكان يناديني من السطح المقابل ناس عاوزين يركبوا طبق 2 عدسة قلت اكيد حفشل انا حروح وحجي لكم بكرة ومش حوريهم وشي
المهم مسكت عدسة الناس القديمة وركبتها بالطبق وجائتني فكرة اجرب التردد 11766 افقي وانا وحظي بالعدسة دي لانة تردد سهل وبمجرد ممسكت الطبق وبدأت بتوجة للنايل سات وجدت الاشارة عالية جدا طلعت فوق شوية ظهرت قبرص
هذة نادرة ولم اقصد منها الفكاهة بقدر مااقصد منها التعلم ولنتعلم الاتي
العدسة خاصتي بعد اختبارها عندي بالمنزل علي اكثر من طبق عنتدي ثابت بالمنزل وجدتها قاطعة رأسي
اذنت عندما نبحث عن قمر ما يجب ان ننوع بقطبية الترددات لربما ان تكون العدسة تالفة
وكذلك عدم اليأس
وتوجهت الي المنزل المقابل لاقوم بتركيب الطبق العدستين في مدة لم تتجاوز الساعة ورجعت لي ثقتي بنفسي مرة اخري
والي ان نلتقي مع نادرة اخري من نوادر التركيبات معي وماكثرها ومنها المفيد جدا
تقبلوا تحياتي