الموضوع: مواريث
قديم 22/9/2008, 12:44 PM

راندا عصام
مـهـند س مـجـتهد

الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  راندا عصام غير متصل  
الملف الشخصي
العمـر :
الـجنـس :
الدولـة :
المشاركـات : 72 [+]
آخــر تواجـد : ()
عدد الـنقـاط : 10
قوة التـرشيـح : راندا عصام يستاهل التميز
افتراضي مواريث

توفى والدى منذ 37 عام وترك منزل مكون من دور واحد قديم ولى 5 بنات وولد وامى موجودة معى بس مريضة جدا . المنزل مبنى على مساحة 56 متر امامة حديقة تقدر بحوالى 80 متر وحديقة اخرى خلفة تقدر بحوالى 40 متر . وقمت ببناء شقة فوق المنزل ( دور ثانى ) وقام اخى ببناء شقة فوقى ( دور ثالث ) وقام اخى ببيع شقتة لى وقام ايضا بالتنازل عن نصيبة فى المنزل وقد شاركنى فية ثلاثة من اخواتة البنات واخذت تنازل من كل الورثة بحق العلو وقمت بعمل صحة توقيع بالمحكمة على العقدين . ولكن فوجئت بان احد شقيقاتى يطلب منى حقها الشرعى فى الدور الارضى قطعة ارض وذلك لان منزلها يطل من خلفة على حديقة المنزل الخلفية بالرغم انى عرضت عليها تقدير ميراثها فلوس . رفضت . بالاضافة انها تزعمت باقى الورثة وطلبت منهم عدم بيع نصيبهم فى المنزل . واصبحوا يعطوا انفسهم الحق فى الدخول والخروج بدون اى حساب وانتهاك حرية المنزل منهم جميعا ومن ازواجهم واولادهم وانا عندى بنات وولد وزوجة. ماذا افعل وانا مش عاوز اصطدم بيهم لوجود امى معى ومرضها يمنعنى من اتخاذ اى اجراءات ضدهم خوفا على امى . بالرغم انى وقفت بجوارهم جميعا وقمت برعايتهم وهم صغار ولن اهتم بنفسى ولا بامورى الا بعد ان اطمئنيت عليهم جميعا وهم جميعا ميسورين الحال .((( ماذا افعل لكى اطمئن على حقوق اولادى من بعدى ))) حسبنا الله ونعمة الوكيل . ارجوا افادتى ارجوكم ارجوكم ارجوكم فى اسرع وقت .