المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   قسم صيانه التلفزيون العادي (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=293)
-   -   طلب مساعدة في تلفزيون جاك 21 بوصة تعبني جدا (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=760608)

Mr M H A 10/4/2020 09:58 PM

طلب مساعدة في تلفزيون جاك 21 بوصة تعبني جدا

بسم الله الرحمن الرحيم
تليفزيون جاك 21 بوصة
عمليات tda11136ps/n3/3/ma3
فرت 9302
ايبروم 24c16
صوت tda7266sa
التليفزيون ليعمل ستاند باي يفتح ثانية ويعمل ستاند باي
تم تركيب دائرة بور خارجية وضبط الفولت وتغيير الفرت بلا فائدة وغيرت العمليات وركبت ايبروم24c08 ومتغيرش حاجة وغيت ترانزستور 8050 الاتنين ومفيش فائدة وطبعا غيرت المكثفان البعد شوبر وجربت تغيير المكثف الكبير التليفزين ليفتح ثانية ويقفل ولمبة البيان تضئ وتطفي
ملحوظة المقاومةr402 المغذية لدريفر ترانزستور النبضة بتسخن وبيقل الجهد على ملف للدريفر 1 فولت ويظل الطرف الآخر للمقاومة 8فولت وطبعا غيرت ترانزستور النبضة والمقاومة r402 ارجو مساعدة المهندسين وشكرا ..

hassanelaiwa 11/4/2020 12:36 AM

رد: طلب مساعدة في تلفزيون جاك 21 بوصة تعبني جدا

السلام عليكم
اخى الكريم راجع كل شياء على وضع الاصلى الجهازتم افضل ايسى الفرتكل وجرب من غيره
مع متباعه خروج البور هل تمام ام لا

Mr M H A 11/4/2020 09:07 AM

انا جربت يا بشمهندس اول حاجة اني رفعت اي سي الفيرتكال 2309 وركبت دائرة بور خارجي وضبطت الفولتات وراجعتها وكان في موحد ال 8 فولت شورت وغيرته وراجعت الفولتيات تمام وغيرت المكثفات بعد شوبر وجربت من غير أي سي الفيرتكال والعطل قائم الجهاز بيقوم ويفصل بعد ثانيتين وممكن تشوف الشاشة بتفتح ويفصل وتلاقى المقاومة r402 بتسخن والطرف الجي من البور عليه 8 فولت والطرف المغذي لترانزستور النبضة عن طريق الدريفر بينزل صفر وفى حالة الجهاز قائم بتقرا ناحية 9 وناحية 8 ودا طبيعي لكن بيفصلللللللل والجهاز بيقوم فارد الشاشة تمام يعني اي السي الفيرت على حد معرفتي تبقى دايرتة سليمة انا عايز اعرف هو لي الفولت بينزل اصفر على مجمع ترانزستور النبضة اكيد الجهد بيتغير على البيز بتاعة فما الحل ارجو من حضرتك المتابعة وشكرا لك

حماده 2020 11/4/2020 05:16 PM

اخى الكريم غير المكثفات الصغيرة فى دائره البور

Mr M H A 11/4/2020 06:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حماده 2020 (المشاركة 4764991)
اخى الكريم غير المكثفات الصغيرة فى دائره البور

شكرا على الرد أولا بس انا مركب دائرة بور اوسليتور خارجية وانا شايف ان خروج البور تمام وهو نفس العطل دا موجود في شاسية عندي تاني وفي مشاركة أخرى بس شاسية 14 والبشمهندس قاللي غير بروسيسور ومشلاقي اببروسيسور بتاعة بس مظهر العطل واحد وهو سخونة المقاومة المغذية لايسى النبضة الافقية ونزول الفولت على خرج المقاومة لواحد فولت لما الجهاز يفصل بعد ما بيقوم بثواني اكيد العطل متكرر وعدا عليكم يا اساتذتنا فلو سمحتوا حد يتابع معايا كدا ويقولي العطل دا سببوا ايه بالظبط وشاكر جدا للجميع والمنتدى الكريم :clep998::clep998::clep998:

Mr M H A 12/4/2020 04:59 PM

ايه يا بشمهندسين اكيد يعنى العطل دا عدا عليكم العندو معلومة يقولنا عليها مشكوووووورا......

الساعة الآن 05:23 AM