المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   قسم الصيانه والهارد وير والمشاكل والحلول لاجهزه كيوماكس (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=582)
-   -   ارجو حل تعريف الرسيفر على الاى بى اوتوماتك (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=384417)

eslam_smsm881 13/4/2010 03:54 AM

ارجو حل تعريف الرسيفر على الاى بى اوتوماتك

عندى جهاز كيوماكس جولد 999 الجهاز كان شغال كويس والحمد لله وكان بيتعرف على الاى بى اوتوماتك
وفجأه السيرفر لقيته متوقف فدخلت على صفحة الاى بى لقيتها كلها اصفار والخانه االاخيره مكتوب فيها الماك ادرييس
مع العلم بانى عملتله اوتو اى بى لما دخلت على صفحى الاى بى ودوست على الزرار الازرق علشان ياخد الاى بى اوتوماتك وبرضه المشكله زى ماهى والصفحه كلها اصفار
ارجو من اخوانى فى المهندسين العرب سرعة الحل
علما بان الراوتر مش عندى وصاحب الراوتر مشترك فى شركة لينك
وبعدين انا دخلتله البيانات يدوى وبرضه مشتغلش فقلت اعمله اوتو اى بى تانى لقيت كل الخانات اصفار من تانى اعمل ايه وايه هو الحل
وشكرا

جمعه الديسطي 13/4/2010 04:10 AM

رد: ارجو حل تعريف الرسيفر على الاى بى اوتوماتك

اخي برجاء ذكر السوفت اللي انت عليه
متابع معاك

احمد سمير 13/4/2010 04:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam_smsm881 (المشاركة 2748555)
عندى جهاز كيوماكس جولد 999 الجهاز كان شغال كويس والحمد لله وكان بيتعرف على الاى بى اوتوماتك
وفجأه السيرفر لقيته متوقف فدخلت على صفحة الاى بى لقيتها كلها اصفار والخانه االاخيره مكتوب فيها الماك ادرييس
مع العلم بانى عملتله اوتو اى بى لما دخلت على صفحى الاى بى ودوست على الزرار الازرق علشان ياخد الاى بى اوتوماتك وبرضه المشكله زى ماهى والصفحه كلها اصفار
ارجو من اخوانى فى المهندسين العرب سرعة الحل
علما بان الراوتر مش عندى وصاحب الراوتر مشترك فى شركة لينك
وبعدين انا دخلتله البيانات يدوى وبرضه مشتغلش فقلت اعمله اوتو اى بى تانى لقيت كل الخانات اصفار من تانى اعمل ايه وايه هو الحل
وشكرا

العيب فى الوصله نفسها

أو من الرجل اللى عنده الراوتر بمعنى ان الريسيفر طالما كاتب اصفار فى الخانات

بتاعة الايبيها يبقى مافيش نت واصل للريسيفر يا أخى وعليك بتتبع الوصله اللى جايه

للريسيفر يمكن الأرجيهات مش كويسه ويلزمها تغيير

أو يكون الأخ اللى عنده الراوتر فاصل عنك أو يكون عمل ( سيلفر على الشبكه )

يعنى يكون مزود الشبكه بجهاز كمبيوتر

فيجب مراجعته

ولاشىء غير ذلك

احمد المصرى 74 13/4/2010 01:27 PM

شكرا استاذ احمد للمتابعه

رمضان غالي 13/4/2010 01:29 PM

جزاك الله خيرااااااااااا

moh1234 13/4/2010 02:06 PM

جزاك الله خيرااااااااااا

eslam_smsm881 13/4/2010 09:15 PM

اخى جمعه انا على سوفت 1.84 وبوت 1.30
وشكرا لك

ABOADNAN 30/4/2011 02:39 AM

:mohndsen::mohndsen::mohndsen:اخى الفاضل انا صاحب شبكة نت وانا عامل الرتر بتاعى على وضع تركيب الايبهات يدوى يعنى مينفعش تشغيل الرسيفر الا بعد متتصل بصاحب الشبكه ...بمعنى اخر مينفعش الرسيفر ياخد الايبى اوتوماتك لابد من الاتصال بصاحب الشبكه على شان يديك اى بى للرسيفر ...وشكر للمهندسين العرب ابو عدنان المصرى ....

علي الهادي1 30/4/2011 03:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboadnan (المشاركة 3448396)
:mohndsen::mohndsen::mohndsen:اخى الفاضل انا صاحب شبكة نت وانا عامل الرتر بتاعى على وضع تركيب الايبهات يدوى يعنى مينفعش تشغيل الرسيفر الا بعد متتصل بصاحب الشبكه ...بمعنى اخر مينفعش الرسيفر ياخد الايبى اوتوماتك لابد من الاتصال بصاحب الشبكه على شان يديك اى بى للرسيفر ...وشكر للمهندسين العرب ابو عدنان المصرى ....

بارك الله فيك يا غالي

الساعة الآن 06:47 AM