المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدى صيانة الكاسيت -CD--MP3--MP4 (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=686)
-   -   استفساربخصوص دائرة تكبير الصوت الجاهزة التى بها المتكامله tda2005 (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=707462)

خالدروميو 7/9/2015 08:10 PM

استفساربخصوص دائرة تكبير الصوت الجاهزة التى بها المتكامله tda2005

4 مرفق

اشتريت مجموعه من هذة الدائرة بغرض انا اصمم بها اجهزة صب اوفر للكمبيوتر وسماعات يو اس بى وهكزا عجبتنى الفكره وحبيت انفزها وعندى الامكانيات وانا فنى صيانة تليفيزيون وريسيفر وقد قمت فى السابق بتجربة دائرة مشابهه ولكن اصغر بها المتكامله tda2003ونجحت نجاح باهر وكانت ممتازه المهم مشكلتى مع الدائرة tda2005هى اننى غير قادر على التحكم بالصوت نهائى بمجرد توصيل البور 12فولت ودخول اشارة الصوت تدينى صوت عاااالى جدا جدا ومش عارف اوصل مفتاح الفوليوم مش عارف اتحكم فى الدايرة خالص مع العلم بها 5اطراف مكتوب عليهم فوليوم ولا يستجيبو للمفتاح لدرجة انى قفلتهم كلهم مع بعض وبردو الصوت عالى جدا وللتوضيح ارسلت عدة صور لهذة الدائرة ارجو من اهل الخبره توضيح طريقة توصيل هذه الدائرة ازاى اعملها مفتاح صوت ومفتاح توزيع سماعات تقسيم يعنى الصور فى المرفقات وشكرا لكم مقدما ملحوظه انا الان اتحكم فى صوت الدائرة بانى اوصلت مقاومه متغيرة بين الارضى ومدخل الاشاره ولكنها غير جيده والصوت مش مظبوط

hassanelaiwa 8/9/2015 12:59 AM

رد: استفساربخصوص دائرة تكبير الصوت الجاهزة التى بها المتكامله tda2005

السلام عليكم
اخى الحبيب اولا واهم شياء هو كارته التى به ايسى 2003 بها سماعه واحده
اما الكارته التى بها ايسى 2005 بها اتنين سماعه بمعنا لزم يركيب مفتاحين فوليم لكى يتم التحكم فى الصوت

خالدروميو 10/9/2015 01:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassanelaiwa (المشاركة 4471293)
السلام عليكم
اخى الحبيب اولا واهم شياء هو كارته التى به ايسى 2003 بها سماعه واحده
اما الكارته التى بها ايسى 2005 بها اتنين سماعه بمعنا لزم يركيب مفتاحين فوليم لكى يتم التحكم فى الصوت

اولا اشكرك استاذ حسن على ردك وكلامك مظبوط 100%100وانا عارف انها خرج 2سماعه مش دى المشكله انا عاوز اعرف اوصل مفتاح الصوت فين؟؟؟ سواء كان مفتاح واحد6اطراف او مفتاحين 3طرف انا موضح فى الموضوع انى عاوز اعرف اوصل المفتاح ازاى مش بستفسر هى خرجها سماعه ولا اتنين وشكرا لحضرتك

hassanelaiwa 10/9/2015 09:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدروميو (المشاركة 4472140)
اولا اشكرك استاذ حسن على ردك وكلامك مظبوط 100%100وانا عارف انها خرج 2سماعه مش دى المشكله انا عاوز اعرف اوصل مفتاح الصوت فين؟؟؟ سواء كان مفتاح واحد6اطراف او مفتاحين 3طرف انا موضح فى الموضوع انى عاوز اعرف اوصل المفتاح ازاى مش بستفسر هى خرجها سماعه ولا اتنين وشكرا لحضرتك

السلام عليكم
اخى انت مش فاهم معنى كلامى
اخى الحبيب انت عارف ان الايسى بتخارج اتنين سماعه ولكل سماعه خرج فوليم وخرج سماعه
خارج الفوليم هو اشاره التكبير ويتم التوصيل على الفوليم فى الطرف فى منتصف المفتاح
وكل اشاره تكبير لسماعه يتم توصله بمفتاح مع باقى الاطراف
وانت عارف كل مفتاح عباره عن ثلاثه اطرف
1- ارضى
2- اشاره التكبير
3-التحكم فى الفوليم

محمدصالحm 24/2/2016 09:18 PM

الله ينور ياغالى تسلم ايدك

الساعة الآن 12:05 AM