المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدي الدش المركزي (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=252)
-   -   الى كل من يهمه الامر الشبكه اللاســـــــــــــــلكيه للــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــدش (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=129221)

م احمد صبرى 18/5/2008 08:41 AM

الى كل من يهمه الامر الشبكه اللاســـــــــــــــلكيه للــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــدش

بسم الله الرحمن الرحيم

اعتقد فى الاول وفى الاخر ان فكره الشبكه اللاسلكيه لقنوات الدش المركزى

تعتمد على الجهاز الذى يسمى الفديو سنتر

هل من الممكن ان نتشارك جميعا فى هذا الموضوع
انا اضع استفتاء او مشاركه او موضوع او اسئله تدور فى ذهن كثيرا منا

هل فعلا هذا الجهاز موجود وهذا هو السؤال الاهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لو موجووووووووووووود فعلا ماهو سعره وما هى انواعه وما هى المسافات التى يستطيع ان يبث فيها ‘‘‘‘‘‘‘‘‘‘‘؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لو فى اعضاء عندهم الجهاز الذى انظر اليه انه قنبله فى عالم الدش
ياريت يقول ويعرفنا اماكن تواجده ؟؟؟؟توفيرا للبحث او العناء لكثيرا منا ؟؟؟

لو موجود ماهيا مميزاته وما هو فائدته الاساسيه التى صنع من اجلها ؟؟؟

هل فى اجهزه مماثله بالنسبه للكمبيوتر وبث مباشر

ارجو ان تضع ردك بمنتهى الامانه وتراعى الله فى كلامك

:mohndsen6 :mohndsen6 :mohndsen6 :mohndsen6 :mohndsen6 :mohndsen2 :mohndsen:

eldemery 18/5/2008 01:04 PM

رد: الى كل من يهمه الامر الشبكه اللاســـــــــــــــلكيه للــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــدش

ياريت انا مش لاقى خالص فيدونا ربنا يكرمكم

تامر201 18/5/2008 03:01 PM

رد: الى كل من يهمه الامر الشبكه اللاســـــــــــــــلكيه للــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــدش

مفيش مفيش مفيش

المهندس محمد 19/5/2008 06:38 AM

ياحبيبى والله لو فى اى معلومه باذن الله مش هانبخل عليك

الديب sat 20/5/2008 09:46 AM

مشكورررررين على المتابعه

الفرسان سات 24/5/2008 01:57 AM

:moha99: السلام عليكم

انتو لسة بتفكرو فى موضوع اللاسلكى دة دة امر مفرووغ منة علشان مكوناتة مش موجودة عندينا فى مصر ولو جبناها من برة مصر هتلاقى من الحكومة المصرية تداخلات شديدة

واللة معانا ان شاء اللة

albrenss 24/5/2008 07:31 PM

السلام عليكم
اسمحو لى ان اشارك فى هذا الموضوع
اولا بالنسبة لجهاز الفديو سنتر موجود فى مصر وفكرة هذا الجهاز انه بياخذ اديو وفديو من جهاز الرسيفر او جهاز الفديو ويقوم بارسال الصورة الى اجهزة التلفزيزون مع ضبط اليو اتش اف وغالبا تكون لمسافات قصيرة حوالى 100 متر وطبعا لايصلح للشبكات لسببين
1- قصر مسافت البث
2- انه بياخد اديو فديو والشبكات تعمل على نظام rf
ثانيا يوجد جهاز لبث قنوات الشبكة لاسلكى من صنع شركة الكاد والكلام دة غير متاكد منة وهذا الجهاز ممنوع استخدامة

رضا زيدان 24/5/2008 07:51 PM

تسلم الايادى

ابو سيف 4/7/2008 04:43 AM

علي فكره كان زمان بث الشوتايم لاسلكي وكان يحتاج جهاز معين وكان يعمل علي الاريال العادي

ahmadgg 5/7/2008 12:11 AM

يا اخي عرضت هاي الفكره قبل اشهر ما في حد بيعرف شيء عن البث الاسلكي لاكن انا شفت عند اصحابي مشتركين من صاحب دش مركزي لاسلكي لاكن ولا حد بيعرف كيف ببث وشكرا

holyoo 5/7/2008 03:52 AM

يا اخواني لابد ان نتوقع الجديد دائما والافكار ممكن تتحقق والرد عليك بفكرة هل ممكن استقبال الريسفير من الطبق بدون سلك ارجو الافادةةةةةةةةةةةة

ابو سيف 5/7/2008 04:28 AM

صعب لسبب واحد أن هناك نوعان من القطبيه رأسي وأفقي ولذالك لا يوجد

boha_1968 7/7/2008 01:38 AM

يا اخي عرضت هاي الفكره قبل اشهر ما في حد بيعرف شيء عن البث الاسلكي لاكن انا شفت عند اصحابي مشتركين من صاحب دش مركزي لاسلكي لاكن ولا حد بيعرف كيف ببث وشكرا

alsharkawy 7/7/2008 01:48 AM

مشكوووووووووووووووووووور

تامر201 7/7/2008 02:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boha_1968 (المشاركة 1083328)

واصحاب حضرتك ماقالوش لك ازاى بيستقبلوا الاشاره ؟
ويعنى ماشفتش عندهم جهاز استقبال الاشاره ؟
واذا كنت شفت الجهاز دا عند اصحابك ما حاولتش تفهم فكرة الجهاز وشكله ونوعه وهل هو تصنيع محلى ولا ماركه مشهوره ؟
اعتقد اخى اى حد كان مكانك وخصوصا انه مهتم بالشبكات ما كانش سكت الا لما عرف الفكره
علشان كدا سامحنى وانا اسف جدا لحضرتك انا مش مصدقك
شكرا

الساعة الآن 05:28 AM