المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدي الفضائي العام (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   الى كل فنى تركيب دش يتفضل بالدخول حاجه مهمه احنا غيبن عنها (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=113681)

شريف شعبان 9/7/2008 02:32 AM

رد: الى كل فنى تركيب دش يتفضل بالدخول حاجه مهمه احنا غيبن عنها

:mohndsen:محمد معندكش فني انا عندي مل ومحتاج فني بكلمك بجد:mohndsen:

غيوم 9/7/2008 07:43 AM

حرام أسعار نار وتحرق يا عم يجب لا تزيد الاسعار عن 30جنيه لجميع الاطباق هل تعتقد ان المصريين قادرين على دفع المبلغ الكبير ونحن في المنتديات نتكلم عن الاحتكار ورفع الاسعار أدعو الى حذف الموضوع ولا يستحق التثبيت لانه يجب ان تعاجج الامور بصورة صحيحة واللى يجب ان نشكر الارتي على الاسعار الحلوة والشوتايم وان نلغي الشرينج لان الاسعار حلوة موضوعك مهزلة مع احترمي لجميع الذين اعطوا ارائهم وفي الختام أرحموا من في الارض يرحمكم من في السماء :mohndsen6

محمد الرهيفى 9/7/2008 03:15 PM

واللة انت عندك حق
وانا بضم صوتى لصوتك

TAMER_SAND 9/7/2008 03:29 PM

بص ياغالي هذه المهنه اصبحت لا تساوي شي الان علي مستوي جميع المهن

لان الدوخلاء عليها اصبحو كلهم من زوي مهن المعمار الدين تركوا مهنم الاصليه

واصبحو مهندسين للتركيبات منهم علي سيبل المثال ( مبيض المحاره = ونجارين المسلح = الخ الخ )

من هنا ياغالي ياتي هذا السعر الزهيد الذي تتكلم عن ياغالي والعميل ياتي دائما بالارخص

ولا يفكر اصلا في فنيات التركيب من الفني المحترف العميل عليه فقط يري صوت وصوره ولا يهمه

اصلا هل تركيب الطبق لديه سليم او مش سليم واقسم بالله العظيم ان معظهم لا يعرف القراءه

والكتابه اصلا وبيركب بالبركه مثلما نقول هنا في مصر والله العظيم انا اعرف فني في المنطقه عندنا

لايعرف القراءه والكتابه ويتحدي بعند وغل جميع الفنيين المحترمين وهو اصلا عمله الاصلي ايه

تخيلوا عمله الاصلي سوف تندهشوا جميعا تعرفوا هو ايه عمله الاصلي اقسم بالله ( حــــــــــــــــلاق )

من هنا اتي السعر الزهيد ياغالي وصعب جدا هذه الاثمان التي تقول عليها ياغالي لان مثل هؤلاء الفنيين

سوف يركبوا الاطباق باقل مما تتخيل فماذا نقول الان نقول الان علي هذه المهنه

انها اصبحت مهنه جميع العاملين بالمعمار تحياتي ياغالي

محمود سيد دياب 9/7/2008 04:07 PM

والله حرام اتقو الله

محمود سنوسى 9/7/2008 08:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TAMER_SAND (المشاركة 1088271)
بص ياغالي هذه المهنه اصبحت لا تساوي شي الان علي مستوي جميع المهن

لان الدوخلاء عليها اصبحو كلهم من زوي مهن المعمار الدين تركوا مهنم الاصليه

واصبحو مهندسين للتركيبات منهم علي سيبل المثال ( مبيض المحاره = ونجارين المسلح = الخ الخ )

من هنا ياغالي ياتي هذا السعر الزهيد الذي تتكلم عن ياغالي والعميل ياتي دائما بالارخص

ولا يفكر اصلا في فنيات التركيب من الفني المحترف العميل عليه فقط يري صوت وصوره ولا يهمه

اصلا هل تركيب الطبق لديه سليم او مش سليم واقسم بالله العظيم ان معظهم لا يعرف القراءه

والكتابه اصلا وبيركب بالبركه مثلما نقول هنا في مصر والله العظيم انا اعرف فني في المنطقه عندنا

لايعرف القراءه والكتابه ويتحدي بعند وغل جميع الفنيين المحترمين وهو اصلا عمله الاصلي ايه

تخيلوا عمله الاصلي سوف تندهشوا جميعا تعرفوا هو ايه عمله الاصلي اقسم بالله ( حــــــــــــــــلاق )

من هنا اتي السعر الزهيد ياغالي وصعب جدا هذه الاثمان التي تقول عليها ياغالي لان مثل هؤلاء الفنيين

سوف يركبوا الاطباق باقل مما تتخيل فماذا نقول الان نقول الان علي هذه المهنه

انها اصبحت مهنه جميع العاملين بالمعمار تحياتي ياغالي

هذا هو الكلام السليم فعلا اخي لقد اصبت الهدف

:mohndsen2:mohndsen2:mohndsen2

سعيد برعى 9/7/2008 09:21 PM

مشكووووووووور يا غالى

مستشارك الفضائى 10/7/2008 04:18 AM

هذا هو الكلام السليم فعلا اخي لقد اصبت الهدف

nosser_nosser 18/7/2008 03:58 AM

انا اؤيدك كل التاييد فنى تركيب الدش مظلوم فى اجره فى ظل موجة الاسعار المرتفه وهو فعلا اجر ضئيل جدا امام ما يعانيه من تعب وخطورة اثناء التركيب ويجب جميعا نتحد ونوحدكلمتنا نرفع من اجورنا حتى نستطيع مواجهة غلاء المعيشه ولك ولكل فنى تركيب الدش تحياتى.

MANSOUR222 21/7/2008 11:28 AM

صدقنى العيب فى اصحاب محلات الدش همهم وشغلهم الشاغل هوالمكسب فى بيع البضاعة ومايفرقش عندهم عندهم اجر الفنى كتير اوقليل

elsilake 21/7/2008 11:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فتح الله (المشاركة 865736)
المفروض الطبق اللى مقاسه صغير يكون اتعابه اكبر لان انت عارف انه بيتعب فى الاشاره

سلأم زى الماس لاحسن ناس كلهم زوق واحساس ومال انا فى غرب السودان الطبق لدينا مفاسه 260سم وأجرة التركيب 50جنيه تساوى عندنا بالدولار 25$

ايهاب سعيد 22/7/2008 12:00 AM

انا والله مابركبش اقل من 40 في النايل سات 60 انا اعرف ناس مش شغلتهم الدش بيطلعو التركيب نايل سات ب 10 والنايل والاوربي 30

mohammed fathi 22/7/2008 03:04 AM

تسلم ياغالى بس فين الكلام ده

alsaratann 23/7/2008 04:01 AM

الكلام دة عمرة ماهيحصل لا ان الناس فى الزمن دة بتدفة على الشمس

hamada1234 23/7/2008 02:46 PM

مشكور علي هدا الكلام ولاكن اولان احنا كفنيين بنضارب بعض وعلي سبيل المسال في زباين التركب +برمجه +ترتيب وتتعب معه وتالو 50جنيه عاوز ياخد منك 10 جنيهات بينما زبون اخر يوالك شغلني معاك وحسل كتير معايه هدا الكلام احنا الي بنعمله انا عن نفسي افتكر عندما كان في تركيبات كتيره كان الزبون يحفا عشان افضي ورحوله وكانت التركيبه متحركه 150 جنيه هل العمل زي الاول لا الزبو ن انهرده باي فني يركب الطبك ويجي للفني ويالو هاتلي الايشاره اعرف فنيين كتير ياول الي يجي من الزبون فايده وهيه ديه الموشكله ================================================== ================================================== ================================================== ================

الساعة الآن 04:44 PM