المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   قسم صيانه التلفزيون العادي (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=293)
-   -   أسأل عن اى عطل فى اجهزه التليفزيون تجد الحل فوراً (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=1371)

باسم فريد 22/12/2008 09:21 PM

رد: أسأل عن اى عطل فى اجهزه التليفزيون تجد الحل فوراً

مشكووووووووووووووور
الله لا يحرمنا من مواضيعك الجيده
وبارك الله فيك

شرفنطح 23/12/2008 10:24 PM

عندي تليفزيون humax lde-hd40s uh لو حد يعرف الباس وورد الماستر يقولي و لة كل الشكر و التقدير و هوة جهاز تليفزيون lcd و مدمج معة جهاز للأستقبال الفضائي

يمامة بيضة 24/12/2008 04:31 PM

اخوانى الكرام فى هذا المنتدى الكريم افيدونى افادكم اللة لدى جهاز سامسونج 60قناة الهيئة العربية الجهاز قاطع اضاءة على الشاشة ويوجد صوت جيد وبقياس خرج 180فولت موجودة على كارت الشاشة والفتيلة مضيئة وعند فتح الاضاءة من اللاين الجهاز يعمل اضاءة رمادى مع وجود خطوط عرضيةولكن لا توجد صورة مع العلم اننى قمت بتغير اللاين باخر جديد ولا فائدة وقمت بتغير معظم ايسهات الجهاز المشكوك فيهاوالمكثفات ولاجديد بالعطل مع العلم بان الجهاز يقوم بالكتابة على الشاشة بوضوح مثلا عند تعلية الصوت يظهر شريط الصوت بوضوح جدا ولكن لاتوجد صورة افيدونى وشكرا لكم

كاريم 25/12/2008 04:52 PM

انا عندى تليفزيون نوكيا 21 بوصة مرة وحدة كدة بقى جايب الصورة كبيرة من خلال الشاشة
يعنى تلاقى لوجو القناة طلع فوق والترجمة نصفها نزل تحت مش باين اى حاجة ولو فى متش
معرفش مين بيلعب مع مين ولا يوجد اى حاجة لضبط الصورة من الخلف ارجو الحل ولكم جزيل الشكر

كاريم 25/12/2008 04:54 PM

انا عندى تليفزيون نوكيا 21 بوصة مرة وحدة كدة بقى جايب الصورة كبيرة من خلال الشاشة
يعنى تلاقى لوجو القناة طلع فوق والترجمة نصفها نزل تحت مش باين اى حاجة ولو فى متش
معرفش مين بيلعب مع مين ولا يوجد اى حاجة لضبط الصورة من الخلف ارجو الحل ولكم جزيل الشكر

كاريم 26/12/2008 04:37 AM

مشكووووووووووووووووووور

kamele 29/12/2008 08:43 PM

عندي تلفزيون عند التشغيل يحترق الفيوز

النمر الطاير 22/3/2009 08:33 PM

لو سمحتو عندى تليفزيون ال جى موديلct-14s45me لمبة الا ستاند باى شغالة بس مش قابل من الريموت او البرسات ارجو الافادة لو سمحتوا

صبرى الشهابى 23/3/2009 10:53 PM

فيه tv ناشيونال 14 بوصه صينى فيه لمه البيان مضيئه ولكن الجهاز لايعمل مع العلم ان 30 فولت و5 فولت موجودين وايضا 110 و 12 موجودين ايه السبب وايه العمل يامهندسنا العرب

sfwat 24/3/2009 12:20 AM

تلفزيون توشيبا كيوت عامل ستاند باي ما العمل جزاكم الله خيرا

waleed a 26/3/2009 03:05 AM

عندي جهاز فليبس 99 قناه
كل ماشغله يفصل ويرجع استند باى او يجيب صوت ومفيش صوره ويفضل شغال وانجاب صوت وصوره يشتغل ثوانى ويفصل
هل من حل

sobhy seliman 27/3/2009 01:19 AM

عندي تليفزيون nec يعمل علي stk 370 جهود البور تمام وترنزستور الاخراج الافقي سليم ولكن الجهاز لا يعمل مع العلم باني جربت icالمزبزب icالميكرو كميوتروايضا الجهاز لايعمل فارجو من جميع مهندسي النتدي ان يفيدوني باسرع وقت

sobhy2009 31/3/2009 12:38 PM

اسال عن الدائرة الخاصة بتمشيط الشاشة[color="blue":mohndsen2][/color]

صبرى الشهابى 2/4/2009 01:59 AM

كيفية تركيب شاسيه صينى على شاشة 26 بوصه لوكسر مع العلم ان فتيلة الشاشة لبست عاديه الرجا شرح التركيب مع الصور وشكر ا للعاملين جميعا

tor_menetor 8/4/2009 09:32 PM

عندى tv NECتيلمصر موديل 21T543(DHX)MHN اريد الوصول الى قائمة الضبط الاصليه بدون استخدام الريموت ؟ واريد ارقام الضبط الفعليه له؟ لانه عند توصيل البلاى ستيشن عليه يعطى صوره متحركه لاعلى فى هذه الحاله فقط لاكن فى اى شئ اخر ادئه جيد:moha99:

الساعة الآن 03:56 AM