المهندسين العرب

المهندسين العرب (http://www.mohandsen.net/vb/index.php)
-   منتدي الفضائي العام (http://www.mohandsen.net/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   الى كل فنى تركيب دش يتفضل بالدخول حاجه مهمه احنا غيبن عنها (http://www.mohandsen.net/vb/showthread.php?t=113681)

عمرالفولي 2/11/2008 01:14 PM

رد: الى كل فنى تركيب دش يتفضل بالدخول حاجه مهمه احنا غيبن عنها

ياعم النهاردة السباك والكهربائى والنقاش بقوا يركبوا دش حاجة تقرف
انا عن نفسى لا اشتغل الا بالضالين واشترط على اجرى قبل التركيب لانها اصبحت مهنة من لا مهنة لة

عادل العمدة 2/11/2008 02:21 PM

دة كلام مظبوط بس الناس خدت على كدة مبيفرقوش من صنيعى وبين فنى انا اعرف وحد ترزى اشتاغل وبقى لة زبونة حتى هو ما بيعرفش يكتب

عاشق البحر 2/11/2008 03:04 PM

كلنا معاك والله معاك حق مع تحياتي

shando_111 3/11/2008 09:56 AM

بداية يا جماعة الخير الاول ارجو ان تكون نظرة العامة من الشعب للرجل الفنى نظرة محترمة الاول انت عارف الناس فى المنصورة مسميين الفنى اية والله بجد برايز عارفين برايز بتاع الفيلم وطبعا معناها جامد وطبعا اكيد احد منكم تعرض لمثل هذا الكلام ثانيا هل الفنى يعتبر مهنة معلش محترمة هل الفنى دة عملة حرام ولا حلال مش عارف والله الواحد يعمل اية اما ياتى واحد ويقول لك انا عاوز السيرس او الاوربى انت كرجل فنى تاخد سيات ارجو ان نجيب فتوى او ما شابة حتى نكون مطمئنيين اننا لا ندخل على اولادنا شى حرام ولا نعمل اية مفيش شغل الا كدةعندنا فى البلد النيل سات ب علبة لبن او شوية بيض اية يارجال لو 30 جنية تبقى فضل وعدل ههههه

mohamedkaoud 3/11/2008 02:07 PM

الراجل ده بيتكلم صح بس المشكله فى ناس كتير بتعرف تركب النايل سات مش زى الاول وانا مع الزعيم فى مشكله رخص اسعار الدش

TOTOHD 3/11/2008 09:25 PM

1 مرفق
نحن نعانى ايضا من تدنى اجر الفنى فالفنى يتغاضى الان عشرة جنيه وخمستاشر جنيه لكثرة العاملينس وكل واحد عامل فيها بيضبط دش +الازمة العالمية الخانقة المتمحورة فى انهيار الاقتصاد الاميركى واثر ذلك وانعكاسه على اقتصاد البلدان العربية المرتبطة بصورة مباشرة او غير مباشرة بذلك حبيبى كلنا نعانى ولكن نقول الحمد لله وفى اذهاننا صورة فلسطين والعراق وافغانستان

وائل فيبر 4/11/2008 03:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shando_111 (المشاركة 1386584)
بداية يا جماعة الخير الاول ارجو ان تكون نظرة العامة من الشعب للرجل الفنى نظرة محترمة الاول انت عارف الناس فى المنصورة مسميين الفنى اية والله بجد برايز عارفين برايز بتاع الفيلم وطبعا معناها جامد وطبعا اكيد احد منكم تعرض لمثل هذا الكلام ثانيا هل الفنى يعتبر مهنة معلش محترمة هل الفنى دة عملة حرام ولا حلال مش عارف والله الواحد يعمل اية اما ياتى واحد ويقول لك انا عاوز السيرس او الاوربى انت كرجل فنى تاخد سيات ارجو ان نجيب فتوى او ما شابة حتى نكون مطمئنيين اننا لا ندخل على اولادنا شى حرام ولا نعمل اية مفيش شغل الا كدةعندنا فى البلد النيل سات ب علبة لبن او شوية بيض اية يارجال لو 30 جنية تبقى فضل وعدل ههههه

عزيزى
استفتى قلبك

ازى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعنى اللى عايز قبرص اكيد عشان ال !!!!!!!!!1
يبقى ملوش لازمة دخ حرام حرام حرام
انما الاوربى او استرا او اى قمر مختلط مش حرام
يعنى يكون فية مفيد وضار مش كلة ضار
مثال

او ما اطلقت القنوات الهندية على فبرص كنت من اول ناس بمصر تعمل بية
ولكن بهد ايقاف القناة الحمد للة من عام ونصف لم اقوم بتركيب او سوفت للقمر حيث انى مقتنع تماما انة حرام ومن يعمل مهى ايضا لا يعمل بة و منهم من بالمنتدى ايضا

وائل فيبر 4/11/2008 04:43 AM

ياريت نزور المشاركة دى ونشوف مين فنى

http://www.mohandsen.com/vb/showthre...=1#post1388929

وائل الدش 5/11/2008 02:03 AM

مالي عايز يشتغل يشتغل والارزاق بيد الله بالنسبالي حسب مجهودي وعدد الاقمار وحجم الطبق والاهم حسب الزبون الي بركب له
طبعا هتقولو ازاي يعني ميكنش الزبون مشتري سستم ب200جنيه واقوله انا هركبهولك ب50جنيه
انما الزبون صاحب الدماغ العالي مشتري سستم يتراوح من 1000الى2000 جنيه وعايز كل الاقمار بالاضافالى الترتيب وميكنش في قناه ناقصه بالاضافه الى الدقه التامه في التركيب والبرمجه وترتيب القنوات
ده الزبون الي الصح اني اطلب منه على التركيب 150جنيه
ومن الاخر الزبون النضيف بيدور على الفني النضيف مبيبصش هياخد كام

mostafa mms 5/11/2008 03:07 PM

ياعم دة بتاع الفول بيركب المهنة باظت نروح نشوف شغلة غيرها

عادل العمدة 5/11/2008 06:41 PM

واللة الراى سليم بس لطبيق الموحد

شحته 5/11/2008 09:16 PM

انا فني وصاحب محل للدش كونت في السابق بركب الطبق الكبير 100 جنيه اما الصغير 50 جنيه دلوقتي معدشي فيه فني كله بيركب 10جنيه انا بطلع تظبيط وراهم وبخد في تظبيط الطبق 120 -25 جنيه اما الطبق الكبير حسب شغله ابو حماده للدش

السيد المداح 7/11/2008 03:08 PM

الارزاق بيد الله وحدة ونتمنى التوحيد فى سعر التركيب خاصة فى مصر

عبوده شعبان 7/11/2008 11:31 PM

انا فى مشكل ركب طبق 100 سم الهو برت مش عيز يجب اشاره وعيز اعرف العيب فى اه واعرف اعمل اه وشكرا يا مهندسين عبوده شعبان

ابوديما 8/11/2008 01:19 AM

ياليتهم بيدفعو كمان بعدين وانسى

الساعة الآن 08:50 AM